معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

روند ابتلا به کرونا کاهشی نشده است | احتمال جهش دوباره ویروس

تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی کشور کاهش پیدا کرده است. اما برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که این اتفاق را نمی‌توان نشانه فروکش کردن موج بیماری دانست، زیرا‌ هنوز ‌روند ابتلا به کووید-19 در کشور کاهشی نشده است. ‌
تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی کشور کاهش پیدا کرده است. اما برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که این اتفاق را نمی‌توان نشانه فروکش کردن موج بیماری دانست، زیرا‌ هنوز ‌روند ابتلا به کووید-19 در کشور کاهشی نشده است. ‌
کد خبر: ۱۴۰۴۱۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان ‌تعداد شهرهای در وضعیت قرمز از 18 شهر به 12 شهر کاهش یافته و تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی نیز از 76 به 61 شهر رسیده است.‌

طبق این گزارش تعداد شهرهای در وضعیت زرد نیز از 227 شهر به 270 شهر رسیده است و این روزها 105 شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند‌.

کاهش آمار شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی سبب شده برخی از فروکش کردن موج جدید بیماری سخن به میان آورند، اتفاقی که برخی کارشناسان آن را تایید نمی‌کنند.

دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا روند ابتلا به کووید-19 در کشور کاهشی شده است؟ عنوان می‌کند: نمی توان گفت روند ابتلا به بیماری کاهشی شده است. در واقع آمار ابتلا به بیماری از اواخر هفته گذشته‌به نوعی ثابت بوده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد هنوز آمار ابتلا به کووید-19 در کشورمان  نسبت به دی یا آذر ماه سال  گذشته بالاتر است.

‌دکتر عشرتی در پاسخ به این پرسش که روند ابتلا به بیماری چه زمانی کاهشی می‌شود؟  به جام جم آنلاین می‌گوید: قبلا نیز پیش‌بینی شده بود که روند ابتلا به کووید-19 تا پایان فروردین افزایشی باشد. اما ‌چند روز است که تقریبا آمار ابتلا به بیماری ثابت است.‌

او با اشاره به اینکه ‌در چند روز اخیر شاهد افزایش ابتلا به کووید-19 نبوده‌ایم، یادآوری می‌کند: برای قضاوت بهتر درباره شرایط باید تا چند روز دیگر صبر کرد‌‌.

زندگی با کرونا را یاد بگیریم

روند ابتلا به کرونا کاهشی نشده است | احتمال جهش دوباره ویروس

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز خطر ورود زیر سویه و سویه‌های جدید به کشور وجود دارد؟ می‌افزاید:‌ در چند سالی که کرونا فراگیر بوده با جهش‌های شدید و خفیف ویروس رو به رو بوده‌ایم و ممکن است ویروس دوباره دچار جهشی شود که آن را قویتر کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد باید یاد بگیری که با کرونا زندگی کنیم.

آن طور که دکتر عشرتی توضیح می‌دهد کووید-19 در نهایت شبیه بیماری هایی مانند آنفلوآنزا خواهد شد با این تفاوت که مانند آنفلوآنزا ماهیت فصلی نخواهد داشت .

 او ادامه می‌دهد: بنابراین اشخاصی که نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارند، مانند نشانه‌های سرماخوردگی باید تا زمان درمان و بهبود در منزل بمانند‌.‌ زیرا با این رویکرد به روند درمان خود کمک کرده و مانع گسترش بیشتر بیماری‌ می‌‌شوند.

 معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان درباره اهمیت تزریق دوزهای یادآور واکسن عنوان می‌کند: کمیته واکسن کرونا تزریق دوزهای یادآور یعنی دوز سوم و چهارم  را به افراد بالای 18 سال توصیه کرده است.

او تاکید می‌کند: اهمیت تزریق دوزهای یادآور در‌ افرادی مانند سالمندان و اشخاصی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند جدی تر است و‌ همچنان توصیه می‌شود که این افراد دوزهای یادآور را تزریق کنند.

 دکتر عشرتی درباره زیر سویه‌ای که این روزها در کشور بیش از دیگر زیر سویه‌ها فراگیر شده است، توضیح می‌دهد: زیر سویه XBB.1 بیش از دیگر زیر سویه‌های امیکرون در کشورمان فراگیر شده است.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها